Innowacja i kreatywność to dwie rzeczy uważane obecnie za niezbędne do odniesienia sukcesu, a na pewno do odnalezienia się w tych „ciekawych czasach” nieustającej zmiany.
Potrzebujemy zmian, aby być konkurencyjnym, zdobyć przewagę na rynku, wyprzedzić innych… Czasy, w którym żyjemy dają nam ogromny potencjał. W zasadzie wszyscy mamy równe szanse jeśli chodzi o materiały, surowce, technologie, maszyny. Co jednak sprawia, że tylko niektórzy z nas zasługują na miano liderów kształtujących trendy?
Innowacje, które, jak powiedział kiedyś Steve Jobs, wyznaczają różnicę między liderami a naśladowcami.
Innowacje to nie wynalazek, to ciężka praca włożona w nawiązanie relacji z odbiorcami, użytkownikami, pracownikami i zaproponowanie rozwiązań, dzięki którym ich życie stanie się bardziej komfortowe, bardziej znośne.
Może w takim razie warto byłoby przestać ścigać się z konkurencją, a zacząć podążać ścieżkami swoich klientów, tak aby zaproponować im unikalną wartość, która będzie w stanie pozytywnie wpłynąć na jakość ich życia i za którą będą nam chcieli zapłacić?
Jak to zrobić? Uwolnić twórczą odwagę, odnaleźć w sobie skrywane pokłady pomysłowości i zacząć działać. „Wiara we własne twórcze możliwości stanowi istotę innowacji” (Tom Kelley).
Jednym ze sposobów, który może nam w tym pomóc jest wykorzystanie zasad myślenia projektowego (design thinking).
Design thinking to metodyka wykorzystywana w procesie zmian, wspomagająca proces rozwiązywania problemów i tworzenia innowacji. Jest uznawana za jeden ze sposobów generowania innowacji i rozwoju w biznesie. Jest to pewna filozofia w podejściu do zaspokajania potrzeb człowieka, która integruje wykonalność technologiczną, opłacalność kosztową i użyteczność.
Design thinking zmusza do zadawania sobie najprostszych pytań: dla kogo? (coś robimy) po co? (to robimy – odwieczne pytanie o cel…) co? (możemy zrobić, żeby ten cel osiągnąć) jak? (to możemy zrobić) i czy? (nasza propozycja spełni oczekiwania naszych odbiorców).
To uniwersalny proces, który zaczyna się od ludzi – klientów, pracowników, kolegów, rodzin a kończy dostarczeniem skutecznych sposobów na zaspokojenie ich potrzeb. Polega na dogłębnym zrozumieniu osób, dla których projektujemy, generowaniu pomysłów, tworzeniu prostych prototypów i testowaniu ich w praktyce z naszymi odbiorcami.
Henry Ford powiedział kiedyś „Więcej ludzi marnuje czas i energię roztrząsając problemy niż rzeczywiście próbując je rozwiązać”. Design thinking wspiera proces poszukiwania właściwych rozwiązań dzięki zamianie problemów w wyzwania i chęci tworzenia prawdziwej wartości dla ludzi. Dlatego warto wykorzystać narzędzia myślenia projektowego wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z człowiekiem i jego wciąż zmieniającymi się potrzebami.
„Design thinking rzadko okazuje się eleganckim przeskakiwaniem z jednego szczytu na drugi; raczej testuje ono naszą emocjonalną kondycję i rzuca wyzwanie naszej umiejętności współpracy, lecz wytrwałość zostaje wynagrodzona spektakularnymi wynikami” (Tim Brown). To jako wymimek
Myślenie projektowe wykorzystuje potencjał różnorodności członków grup projektowych. Suma doświadczeń wszystkich współpracujących osób daje dużo większe możliwości niż wiedza i doświadczenie każdej z osobna. Każdy z nas postrzega rzeczywistość z jednej, choćby nawet bardzo szerokiej perspektywy. Kontakt i praca z innymi, chęć podzielenia się wiedzą i doświadczeniami powoduje zmianę optyki w patrzeniu na problem dzięki poznaniu i zrozumieniu innych punktów widzenia.
Żyjemy w ciekawych czasach… czy jesteśmy na to gotowi? Nie dowiemy się tego, dopóki nie spróbujemy oswoić zmian i nie zaczniemy wykorzystywać szansy jaką nam oferują. Podróż zaczyna się od pierwszego kroku, a sukces od zrozumienia, diagnozowania potrzeb i próby znalezienia rozwiązań.
Aby tworzyć innowacje musimy odkryć w sobie pokłady kreatywności lub po prostu na powrót się jej nauczyć. Kreatywności jesteśmy w stanie nauczyć się między innymi dzięki takim sposobom, jakie oferują nam narzędzia design thinking oraz najprostszym pytaniom, które musimy sobie zadać poszukując skutecznych rozwiązań ludzkich problemów.
Beata Michalska-Dominiak, certyfikowany trener design thinking